Αναζήτηση
Fear and desire - iShow.gr
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
VIDEO
Fear and desire - iShow.gr
Είδος
Δραματική ταινία αμερικανικής παραγωγής 1953 σε επανέκδοση
Διάρκεια
62'
Συντελεστές
Σκηνοθεσία
Σενάριο
Μουσική
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
VIDEO
Υπόθεση
Δραματική
Στη διάρκεια του Β΄ παγκόσμιου πολέμου, ο υπολοχαγός Κόρμπι οδηγεί τους άντρες του μακριά από τους εχθρούς, σε μία προσπάθεια να επιστρέψουν σε φιλικά εδάφη. Ξαφνικά όμως βλέπει το σχέδιό του να καταρρέει, όταν συναντούν μία νεαρή γυναίκα. Η κατάσταση αρχίζει να επιδεινώνεται ραγδαία καθώς, ενώ οι άντρες του Κόρμπι αρχίζουν να υποφέρουν τόσο ψυχικά όσο και σωματικά, η παρουσία του εχθρού στην περιοχή του απειλεί να εκτροχιάσει εντελώς την απόδρασή τους.
Τέσσερις απελπισμένοι άντρες, λοιπόν, παγιδευμένοι στη δίνη του πολέμου, μαζί με ένα μυστήριο αγριοκόριτσο! Παράλληλα, βλέπουμε την ιστορία μιας Γαλλίδας πόρνης και... ενός αρσενικού μπρούτου.
Trailer
Φωτογραφίες
Πληροφορίες
Δραματική ταινία αμερικανικής παραγωγής 1953 σε επανέκδοση το 2014.

Το αριστούργημα του ΣΤΑΝΛΕΪ ΚΙΟΥΜΠΡΙΚ, FEAR AND DESIRE, 60 χρόνια μετά, πλήρως αποκατεστημένη από τη βιβλιοθήκη του Κογκρέσου. Μαζί θα προβάλλεται η πρώτη έγχρωμη ταινία του ΚΙΟΥΜΠΡΙΚ, SEAFARERS (28')

Η πρώτη μεγάλου μήκους δημιουργία της σκηνοθετικής ιδιοφυΐας που άλλαξε την ιστορία της 7ης τέχνης

«Στο Fear and desire διακρίνονται στιγμές απαράμιλλης δεξιοτεχνίας, που φαντάζουν ως εξέλιξη των μεγάλων φιλμ του Αϊζενστάιν»

«Αν ο Ορσον Ουέλς με τον «Πολίτη Κέιν» κερδίζει το πιο διάσημο και επιτυχημένο ντεμπούτο στην ιστορία του σινεμά, ο Κιούμπρικ με το «Fear and desire» κατέχει εκείνο του πιο γοητευτικού και ταυτόχρονα ανεξιχνίαστου...»

«Μία αλληγορική ιστορία για τους φόβους και τις επιθυμίες που έχουμε όλοι μέσα μας»



Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Κιούμπρικ, 60 χρόνια μετά, για πρώτη φορά στην Ελλάδα!

Το Fear and Desire παραμένει η αδιάψευστη μαρτυρία του ταλέντου και της ιδιαιτερότητας του -νεαρού ακόμα τότε- σκηνοθέτη, που έμελλε να αλλάξει την Ιστορία της 7ης Τέχνης. Ήταν η πρώτη μεγάλου μήκους δημιουργία της σκηνοθετικής ιδιοφυΐας που άλλαξε την ιστορία της 7ης τέχνης.

Γυρισμένη το 1953 -πριν από το Paths of Glory-, το Fear and Desire περιλαμβάνει τις πρώτες ενδείξεις του σκηνοθετικού μεγαλείου του Κιούμπρικ.
Ήταν μόλις 24 ετών, είχε παντρευτεί και ζούσε στο Γκρίνουιτς Βίλατζ, όπου πολλές καλλιτεχνικές ιδέες αναπτύσσονταν: Ο νεαρός Κιούμπρικ είχε μόλις σταματήσει να εργάζεται για το περιοδικό Look ως φωτογράφος και είχε αποφασίσει να γυρίσει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία.

Ο προϋπολογισμός της ταινίας έφτανε τα 10.000 δολάρια (αρχικό ποσό), χρήματα που συγκέντρωσε από τη δουλειά του στο περιοδικό, καθώς και από έναν θείο του, τον Μάρτιν Πέρβελερ που είχε φαρμακείο.
Τρεις στρατιώτες και ο λοχαγός τους έχουν αποκλειστεί πίσω από τις γραμμές του εχθρού. Η κατάσταση γίνεται όλο και πιο δύσκολη, με αποτέλεσμα οι σωματικές και ψυχολογικές προκλήσεις για τους ήρωες να γίνονται όλο και μεγαλύτερες.

«Μία σοβαρή και αλληγορική ιστορία»

Σε σενάριο του εφηβικού του φίλου, Χάουαρντ Σάκλερ, το Fear and Desire εξερευνά αυτό ακριβώς που αναφέρει ο τίτλος: μία κατάσταση φόβων και επιθυμιών που όλοι έχουμε μέσα μας.
Σε συνέντευξή του το 1966 , ο Κιούμπρικ λέει για το Fear and Desire ότι την εποχή που ζούσε στο Γκρίνουιτς Βίλατζ, ο Σάκλερ έγραψε «μία σοβαρή και αλληγορική ιστορία», την οποία αποφάσισε να κάνει ταινία. «Σκέφτηκα: δεν μπορεί η ταινία μου να είναι χειρότερη από αυτές που βλέπω κάθε εβδομάδα στις αίθουσες. Ήθελα η ταινία μου να είναι ποιητική και γεμάτη νόημα».

Μια... αλλόκοτα γοητευτική ταινία

Ο Κιούμπρικ ήταν μάλλον αυστηρός με την ταινία του, τελειομανής γαρ. Καθότι ο σκηνοθέτης επιδεικνύει ξεκάθαρα δείγματα της ιδιαίτερης κινηματογραφικής γραφής του. Το περιβάλλον μοιάζει παράξενο, όχι επειδή ο Κιούμπρικ επιλέγει να το δείξει απειλητικό (κάθε άλλο, το δάσος μοιάζει φωτεινό και γεμάτο ζωή), αλλά επειδή ο συνεχής ήχος του πολέμου (βόμβες που πέφτουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας που διαρκεί 62 λεπτά), οι εσωτερικές αναζητήσεις των ηρώων και σκηνές αλληγορικές (ένα κορίτσι στο ποτάμι, ένας σκύλος) που συνδυάζονται με άλλες απόλυτα πραγματικές (όπως η έφοδος στην καμπίνα, η οποία είναι σχεδόν εξπρεσιονιστικά μονταρισμένη) κάνουν την ταινία αλλόκοτη, αλλά γοητευτική.
Για τους θαυμαστές του Κιούμπρικ, αρκεί η παρατήρηση ότι τον σκηνοθέτη απασχολούν στην ταινία θεματικές που βρίσκουμε αργότερα στο έργο του (η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και το πώς αυτή συνδέεται με τον ευρύτερο φόβο του θανάτου, ή η τρέλα του πολέμου για παράδειγμα). Μεγάλο ρόλο παίζει και η έννοια του διπλού, του doppelganger, μία έννοια που βρίσκουμε ξανά στο σκηνοθέτη σε ταινίες όπως η Λολίτα ή η Λάμψη.
Ο Κιούμπρικ γύρισε την ταινία χωρίς ήχο και πρόσθεσε διάλογο στη συνέχεια, μαζί με τη μουσική και τα ηχητικά εφέ. Αυτό αύξησε το κόστος του φιλμ (λέγεται ότι τελικά κόστισε περίπου 33.000 δολάρια), γεγονός που τον ανάγκασε να εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη σε μια τηλεταινία για τον Αβραάμ Λίνκολν, προκειμένου να βρει τα χρήματα για να τελειώσει το Fear and Desire.
Η ταινία προβλήθηκε τελικά σε περιορισμένο κύκλωμα αιθουσών και παρόλο που εξαιτίας της δημοτικότητας του σκηνοθέτη απέκτησε φήμη, έχει προβληθεί μέχρι σήμερα πολύ λίγες φορές σε αίθουσα.

Με δανεικά η πρώτη ταινία του Κιούμπρικ!

Αν ο Ορσον Ουέλς με τον «Πολίτη Κέιν» κερδίζει με διαφορά το πιο διάσημο και επιτυχημένο ντεμπούτο στην ιστορία του κινηματογράφου, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ με το «Fear and desire» (1953) κατέχει εκείνο του πιο γοητευτικού και ταυτόχρονα ανεξιχνίαστου.
Λίγο πριν κατακτήσει το παγκόσμιο κινηματογραφικό στερέωμα με τα γνωστά αριστουργήματά του -υποχρεώνοντας παραγωγούς και ανθρώπους του σινεμά να στήνουν κυριολεκτικά καρτέρι έξω από το σπίτι του κάθε που ανακοίνωνε το σχεδιασμό μιας ταινίας- ο 23χρονος Στάνλεϊ αποφάσιζε να περάσει στο μαγικό κόσμο της μεγάλης οθόνης, με μπάτζετ 20.000 δολάρια που πήρε δανεικά από το φαρμακοποιό θείο του.

Στην προσχηματική πλοκή του φιλμ, μια χούφτα στρατιωτών πρέπει να περάσουν στην αντίπερα όχθη ενός ποταμού και μέσα από τις γραμμές του εχθρού να επανακτήσουν την ελευθερία τους. Η ιστορία του Κιούμπρικ είναι επίτηδες αόριστη όσον αφορά τόσο το χώρο και το χρόνο, όσο και στην πολιτική της τοποθέτηση, ώστε η προσοχή του θεατή να εστιάζεται αποκλειστικά στην ψυχολογική αναταραχή των χαρακτήρων του. Κι αυτές οι ψυχικές αναταράξεις έχουν σημείο αναφοράς το εμβληματικό ποτάμι. Όπως και στην «Καρδιά του σκότους» του Τζόζεφ Κόνραντ, που μεταφέρθηκε αριστουργηματικά από τον Κόπολα στο «Αποκάλυψη τώρα», ο ποταμός συμβολίζει το αξεδιάλυτο της ανθρώπινης ψυχής, τη μετάβαση από τη λογική στην παραφροσύνη, τον ανθρώπινο πολιτισμό που διυλίζεται και αποκαλύπτει τη γύμνια του. Το ψυχικό άχθος των ηρώων αποκαλύπτεται μέσα από το παράλληλο μοντάζ του Κιούμπρικ, αλλά και από τους εσωτερικούς μονολόγους, ένα μοτίβο που τη δεκαετία του '50 ανθούσε κυρίως στα φιλμ νουάρ και καθώς φαίνεται δεν άφησε ανεπηρέαστο τον Αμερικανό σκηνοθέτη.

Απαράμιλλη δεξιοτεχνία

Στο «Fear and desire» διακρίνονται στιγμές απαράμιλλης δεξιοτεχνίας, με κορυφαία όλων την έφοδο των στρατιωτών σε μια καλύβα και τη συμπλοκή τους με τον εχθρό -δοσμένη μέσα από διπλοτυπίες και παράλληλο μοντάζ από γροθιές και ένα απελπιστικά σφιγμένο χέρι- που φαντάζει εξέλιξη των μεγάλων φιλμ του Αϊζενστάιν.

Οταν ο Κιούμπρικ έκανε το «Fear and desire» είχε ήδη αρκετά χρόνια προϋπηρεσίας ως φωτογράφος, με τη σύνθεση του κάδρου να αποκαλύπτει τις ικανότητες ενός έτοιμου επαγγελματία.

Ο πρωταγωνιστής του «Fear and desire», Paul Mazursky, έχει αναφέρει στο παρελθόν: «Ο Στάνλεϊ τότε δεν γνώριζε το παραμικρό από ηθοποιία. Μιλούσε ελάχιστα και είτε έλεγε ένα απλό "ok", όταν το αποτέλεσμα τον ικανοποιούσε, ή ένα "ας το πάμε άλλη μια φορά". Κι αυτό ήταν. Το πολύ δύο λήψεις».

Γνωρίζοντας σήμερα ενδιαφέροντα παρασκήνια από τα γυρίσματα των ταινιών του, αυτές οι «δύο λήψεις το πολύ» φαντάζουν με εξωπραγματική φάρσα. Ενδεικτικά και μόνο αξίζει να αναφέρουμε ότι η Σελέι Ντιβάλ υποχρεώθηκε να επαναλάβει πάνω από 100 φορές μία σκηνή στη «Λάμψη», φτάνοντας στα όρια του νευρικού κλονισμού. Ο τελειομανής σκηνοθέτης δεν έκανε εκπτώσεις. Δεν συμβιβαζόταν με τίποτα λιγότερο από την τελειότητα.

Μία μαθητική έκθεση ενός νομπελίστα συγγραφέα

Ο Κιούμπρικ πέτυχε στην καριέρα του το ακατόρθωτο. Να καταπιαστεί σχεδόν με όλα τα κινηματογραφικά είδη και να ανεβάσει σε κάθε ένα από αυτά τον πήχη ακόμη ψηλότερα. Ιστορικό δράμα («Μπάρι Λίντον»), θρίλερ («Λάμψη»), επιστημονική φαντασία («Οδύσσεια του Διαστήματος»), φιλμ νουάρ («Το χρήμα της οργής»), κωμωδία («SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα»), αντιπολεμικό δράμα («Σταυροί στο Μέτωπο», «Full Metal Jacket» και φυσικά το «Fear and desire»), αλλά και το sui generis-προφητικό «Κουρδιστό Πορτοκάλι».

Το «Fear and desire» δεν μας γοητεύει μόνο για την καθαυτή κινηματογραφική αξία του, αλλά γιατί φαντάζει εκ των υστέρων με μία μαθητική έκθεση ενός νομπελίστα συγγραφέα. Με εμφανείς αδυναμίες, αλλά αρκούντως αποκαλυπτική.

ΓΙΑΝΝΗΣ Ε. ΣΤΑΜΟΣ - ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ (19/11/2013)




Συμμετέχουν
Φρανκ Silvera
Sgt. Mac
Πολ Μαζούρσκι
Pvt. Sidney
Κένεθ Harp
Lt. Corby / enemy general
Stephen Coit
Pvt. Fletcher (aide-de-camp) (ως Steve Coit)
Βιρτζίνια Leith
Young Girl
iShow.gr - Ο κόσμος της Showbiz
ΑΪΣΟΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ INTERNET Μ.ΙΚΕ
Επικοινωνία: webmaster@ishow.gr
Δελτία τύπου: press@ishow.gr
Τηλ. 211-4100551