Αναζήτηση
στο iShow.gr
στο πρόγραμμα τηλεόρασης
Old boy - iShow.gr
Old boy (Oldboy)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Θρίλερ
Είδος
θρίλερ αμερικανικής παραγωγής 2013
Διάρκεια
104'
Συντελεστές
Υπόθεση
Ένας διαφημιστής πέφτει θύμα απαγωγής και κρατείται φυλακισμένος στην απομόνωση για 20 χρόνια χωρίς να ξέρει γιατί. Όταν επιτέλους αφήνεται ελεύθερος, αναζητά το τέρας που ενορχήστρωσε αυτή την απάνθρωπη τιμωρία για να πάρει το αίμα του πίσω. Πολύ σύντομα θα ανακαλύψει ότι είναι ακόμα μπλεγμένος στα δίχτυα μιας απίστευτης πλεκτάνης. Στην πορεία θα συνάψει μια μοιραία σχέση με μια κοινωνική λειτουργό, ενώ θα συναντήσει κάποιον που ισχυρίζεται ότι μπορεί να τον λυτρώσει.
Φωτογραφίες
Πληροφορίες
Ο εξαιρετικός Spike Lee (Inside Man, 25th Hour) αναλαμβάνει να μεταφέρει μια αρχετυπική ιστορία εκδίκησης από την Κορέα στην Αμερική. Πρόκειται για το καλτ αριστούργημα “Oldboy” του Chan-wook Park (Μέγα Βραβείο Κάννες, 2004), που βασίζεται σε γιαπωνέζικο μάνγκα και διηγείται μια συγκλονιστική ιστορία, γεμάτη βία και ανατροπές. Ο Aμερ-ικανός σκηνοθέτης, σε συνεργασία με τον σεναριογράφο Mark Protosevich (Thor) και με πρωταγωνιστές τους Josh Brolin (Men in Black 3, No Country for Old Men), Samuel L.Jackson (Pulp Fiction, Django ο Τιμωρός), Elisabeth Olsen (Martha Marcy May Marlene) και Sharlto Copley (District 9, The A-team), στήνει ένα εκρηκτικό και σκοτεινό θρίλερ που δεν διστάζει να κορυφώσει τη δράση σε ένα αξέχαστο, σαδιστικό και θυελλώδες φινάλε.


Προοίμιο.

Η σύγχρονη κινηματογραφία βρίθει από ιστορίες εκδίκησης, αλλά καμία δεν ξεπερνά το Oldboy, καθώς πρόκειται για μια προκλητική, συναισθηματική και βίαιη ιστορία που πραγματεύεται την απομόνωση, την απώθηση, τη βεντέτα, τις ηθικές αναστολές, την ενοχή και τη λύτρωση μέσα στα σκοτάδια της ποπ κουλτούρας.
Η ταινία του Spike Lee αποτίνει φόρο τιμής στην κορεάτικη ταινία, ενώ παράλληλα βυθίζεται στα αφοπλιστικά και μυστηριώδη νερά της δικής του κινηματογραφίας. Βασισμένη στο graphic novel των Garon Tsuchiya και Nobuaki Minegishi καθώς και στο καταπληκτικό φιλμ του Park Chan-wook (Μέγα Βραβείο Φεστιβάλ Καννών 2004), η νέα κινηματογραφική μεταφορά υπόσχεται μια φρέσκια προσέγγιση από τον δύο φορές υποψήφιο για Όσκαρ Spike Lee.


Νέο Oldboy.

Η ιστορία του Oldboy αποτελεί πια ένα θρύλο για τους λάτρεις των κόμικς και των cult ταινιών, ενώ η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά αυτού του σκοτεινού έπους απέκτησε σίγουρα φανατικό κοινό. Βρέθηκε ήδη στο επίκεντρο από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, όταν ο Garon Tsuchiya και ο Nobuaki Minegishi δημιούργησαν ένα manga οχτώ τόμων που πραγματευόταν την ιστορία ένας άντρα που αιχμαλωτίζεται μυστηριωδώς για πολλά χρόνια σε μια ιδιωτική φυλακή με μοναδική συντροφιά μια τηλεόραση. Μόνο όταν αφήνεται ελεύθερος τού δίνεται η ευκαιρία να ανακαλύψει το γιατί του άξιζε μια τέτοια αδιανόητη τιμωρία.
Αυτή η εφιαλτική ιστορία, αλλά και η κινηματογραφική της μεταφορά από τον Κορεάτη Park Chan-woo ενέπνευσε τον Spike Lee, τον ακτιβιστή Aφροαμερικανό σκηνοθέτη που έχει μια ιδιαίτερη αδυναμία στις αγωνιώδεις και ανθρώπινες ιστορίες. «Με άφησε άφωνο. Ήταν μια εντελώς μοναδική ιστορία με στοιχεία μυστηρίου και εκδίκησης, δοσμένα με τον πιο σκληρό τρόπο. Κανείς δεν είχε ξαναδεί κάτι τέτοιο. Ούτε, φυσικά, κι εγώ» σχολιάζει ο σκηνοθέτης για την πρώτη ταινία.
Πολύ αργότερα, όταν πια διάβασε το σενάριο του Mark Protosevich άρχισε να φαντάζεται πως θα μπορούσε να αποδώσει την ιστορία με τον δικό του τρόπο. «Δεν αντιμετώπισα το Oldboy σαν ένα remake, αλλά σαν μια διαφορετική ερμηνεία αυτής της σπουδαίας ιστορίας. Ο Park Chan-wook έχει κάνει μια καταπληκτική ταινία, αλλά ακόμα πιο πριν είχε προηγηθεί το ιαπωνικό manga και αυτό το υλικό μού έδωσε την ευκαιρία να δημιουργήσω τη δική μου αφήγηση» εξηγεί ο σκηνοθέτης.
Για να το καταφέρει αυτό, ο Lee σεβάστηκε το κορεάτικο φιλμ, αλλά δεν το αντέγραψε. «Όταν αρχίσαμε να μιλάμε για το Oldboy, ο Josh Brolin ζήτησε την ευλογία του Park Chan-wook, ο οποίος μας είπε: «Ό,τι κι αν κάνετε, κάντε τη δική σας ταινία» θυμάται ο σκηνοθέτης.
Και έτσι ακριβώς έγινε. Σχετικά με την τοποθεσία που διαδραματίζεται η ιστορία έχει γίνει μια αλλαγή. Ξεκίνησε από την Ιαπωνία και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο κορεάτικο αστικό περιβάλλον. Τώρα, παίρνει σάρκα και οστά σε αμερικάνικο έδαφος. «Η ιστορία είναι τόσο καλή που λειτουργεί αυτοτελώς, όπου και να την τοποθετήσεις. Αυτά στο οποία, όμως, έμεινα προσηλωμένος και ακολούθησα με ευλάβεια ήταν τα κεντρικά ζητήματα της ταινίας» συμπληρώνει ο σκηνοθέτης.
Από την άλλη, ο Lee προσέγγισε την ιστορία κάτω από ένα πιο αρχέγονο πρίσμα. Επισημαίνει ότι ο πυρήνας της δικής του απόδοσης βασίζεται στην ιδέα του ανθρώπου που υποβαθμίζεται στα πιο ζωώδη ένστικτά του, που έγινε και ο βασικός άξονας της ερμηνείας του πρωταγωνιστή.
«Όταν ο Joe εγκλωβίζεται, επιστρέφει στα κατώτερά του ένστικτα. Όλοι τα διαθέτουμε, αλλά κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τα καταπιέσουμε» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Στους περισσότερους πολιτισμούς εκπαιδευόμαστε να έχουμε τον έλεγχο αυτών των καταστάσεων, να μην εκδηλωνόμαστε, παρά μόνο κεκλεισμένων των θυρών. Αλλά, όλοι τελικά μέσα μας, είμαστε ζώα που λειτουργούμε με τα ένστικτά μας».
Παρ’ όλο που ο κεντρικός ήρωας διψά για εκδίκηση, ο Lee τον αντιμετωπίζει ως κάποιον που αναζητά τη λύτρωση, που θέλει να αλλάξει τη μοίρα του, την οποία πιστεύει ότι έχει προκαλέσει ο ίδιος. «Είναι μια ταινία με θέμα την εκδίκηση, αλλά εξίσου σημαντική είναι και η ανάγκη για εξιλέωση. Ο Joe ξεκινάει ως αλκοολικός, τοξικομανής και όχι ως ιδιαίτερα καλός άνθρωπος. Χρειάστηκε μια 20ετία εγκλεισμού για να αρχίσει να βλέπει το φως. Οι οπαδοί της πρώτης ταινίας πρέπει να περιμένουν κάτι διαφορετικό, αλλά και κάτι που αποτίνει φόρο τιμής σε αυτό που προηγήθηκε» καταλήγει ο Lee.
«Το Oldboy αναφέρεται σε πολλά θέματα» παρατηρεί ο σεναριογράφος. «Πιστεύω ότι αφορά στον αγώνα που κάνουμε να βρούμε τη γαλήνη, να συμφιλιωθούμε με τα λάθη του παρελθόντος. Έχει να κάνει με την οικογένεια, την άγρια φύση του ανθρώπου και φυσικά με το κίνητρο για εκδίκηση, να πληρώσει κάποιος το τίμημα για τον δικό μας πόνο. Και, φυσικά, το κόστος που συνεπάγεται η εκδίκηση». Και συνεχίζει: «Σε κάνει να αναρωτιέσαι για αυτά που έχεις κάνει στο παρελθόν και που μπορεί να έχουν προκαλέσει μεγάλο πόνο εν αγνοία σου σε κάποιους ανθρώπους, οι οποίοι ζουν με αυτό για την υπόλοιπη ζωή τους».
«Κάναμε ενδελεχή έρευνα σχετικά με άτομα που ήταν σε πλήρη απομόνωση, όπως π.χ. όμηροι τρομοκρατικών οργανώσεων. Εξετάσαμε, επίσης, πειράματα που έγιναν το ’50 με μικρές μαϊμούδες που τις είχαν χωρίσει από τις μητέρες τους, για να μελετήσουν τις επιπτώσεις αυτής της στέρησης. Προσπαθήσαμε ακόμη να σκεφτούμε τα χιλιάδες συναισθήματα που προκύπτουν κάτω από τέτοιες συνθήκες, σε ποιο βαθμό επηρεάζεται ο ψυχισμός κάποιου και κατά πόσο μπορεί τελικά να αλλοτριωθεί το ίδιο το άτομο».
Εκτός από τα βασικά θέματα του αυθεντικού manga και του κορεάτικου φιλμ, ο Protosevich πρόσθεσε νέους χαρακτήρες και άλλαξε κάποιους άλλους. Στην πορεία, όταν ο Spike Lee ήρθε στην ομάδα, συνεργάστηκαν για να προσαρμόσουν το σενάριο σύμφωνα με την οπτική του Lee. «Η δομή ήταν μια πραγματική πρόκληση για μένα, γιατί ήταν ένα πολυσύνθετο παζλ, όπου κάθε κομμάτι είναι πολύ συγκεκριμένο και σημαντικό. Αυτή η δομή παρέμεινε άθικτη. Καθώς, αρχίσαμε να δουλεύουμε το σενάριο μαζί, το κάθε κομμάτι απέκτησε κάτι από το στυλ του Spike» εξηγεί ο σεναριογράφος.


Ο φυλακισμένος.

Ένα από τα πράγματα που ήταν ξεκάθαρο από την αρχή, ήταν ότι ο πρωταγωνιστής θα έφτανε στα όρια του. Για αυτό το λόγο έπρεπε να βρεθεί κάποιος που έχει την ικανότητα να χειριστεί τις πιο βαθιές πτυχές του ψυχισμού του. Κατά τους δημιουργούς, ο Josh Brolin είναι ένας ηθοποιός που μπορεί να ανταποκριθεί σε κάτι τέτοιο. Ξεχώρισε για τους ρόλους του στα Καμία Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους, Milk και True Grit.
«Ο Josh δεν είναι από αυτούς τους ηθοποιούς που κάνει μόνο ένα πράγμα, είναι πολυδιάστατος» επισημαίνει ο Spike Lee. «Πάντα μου άρεσαν οι ηθοποιοί που δεν επαναλαμβάνονται. Αυτό που κάνει σε αυτή την ταινία είναι πραγματικός άθλος, αφού καλείται να υποδυθεί κάποιον που είναι φυλακισμένος για πολύ καιρό και στη συνέχεια έρχεται αντιμέτωπος με έναν κόσμο που έχει αλλάξει δραματικά. Και πραγματικά το κατάφερε απόλυτα».
«Όταν διάβασα το σενάριο του Mark, είχα την ίδια αντίδραση, όπως τότε που είδα την κορεάτικη ταινία. Ήταν μια σωματική, σπλαχνική αντίδραση σε αυτή τη φρικτή κλιμάκωση, όπου κυριολεκτικά πέταξα το σενάριο στο πάτωμα και σκεφτόμουν: Θεέ μου αυτό είναι πραγματικά φρικτό. Είναι φρικτό, αλλά ευφυές. Δεν με ενδιαφέρει να περάσω δύο ώρες σε μια καρέκλα, εκτός κι αν δω κάτι που θα μου προκαλέσει έντονα συναισθήματα. Για αυτό το λόγο ήθελα πολύ να κάνω το Oldboy».
Για τις ανάγκες του ρόλου ο Josh Brolin πέρασε σημαντικό χρόνο με θανατοποινίτες που είχαν καταδικαστεί ύστερα από δικαστική πλάνη. Επίσης, έκανε πολλή προπόνηση για τις σκηνές που είχε να παίξει ξύλο. Καθώς προετοιμαζόταν σωματικά και πνευματικά, προσπαθούσε να αντιληφθεί, γιατί οι άνθρωποι βρίσκουν τις ιστορίες με θέμα την εκδίκηση τόσο λυτρωτικές.


Το κορίτσι, ο άγνωστος και ο δεσμοφύλακας.

Καθώς ο Joe Doucett απελευθερώνεται, δυο πρόσωπα θα μπουν ξαφνικά στη ζωή του, μια κοπέλα που θα αποτελέσει το μοναδικό έμπιστο άτομο στο νέο του ξεκίνημα και ένας άγνωστος άντρας που ίσως έχει όλες τις απαντήσεις. Την Marie Sebastien υποδύεται η Elizabeth Olsen που κέντρισε το ενδιαφέρον των παραγωγών μετά από μια σειρά δραματικών ρόλων που έπαιξε τα τελευταία τρία χρόνια, ανάμεσα σε αυτούς και ο ρόλος της στο Martha Marcy May Marlene.
Η Marie εργάζεται ως εθελόντρια νοσοκόμος σε μια κινητή ιατρική μονάδα. Είναι το πρώτο άτομο που συναντάει ο Joe Doucett μετά την απελευθέρωσή του. «Η Marie αποτελεί το συνδετικό κρίκο του Doucett με τον αληθινό κόσμο. Τον βοηθά, επίσης, να ξαναβρεί την ανθρωπιά του» σχολιάζει ο σεναριογράφος Mark Protosevich.
H Elizabeth Olsen σχολιάζει: «Η ιστορία του Oldboy έχει μια καταπληκτική δυναμική, αλλά και πολλά αλλόκοτα στοιχεία. Παρόλα αυτά πιστεύεις όλα όσα συμβαίνουν. Σε συνεπαίρνει πραγματικά». Και συνεχίζει για το ρόλο της: «Μπορώ να καταλάβω γιατί η Marie γοητεύεται από τον Joe, παρόλη την περίεργη συμπεριφορά του και την ιστορία του σχετικά με την καταδίωξη και τη φυλάκισή του. Έχει μια εμμονή να φροντίζει τους ανθρώπους, το οποίο ίσως πηγάζει από το γεγονός ότι η ίδια νιώθει παραμελημένη».
Καθώς η Marie προσπαθεί να γνωρίσει τον Joe, και οι δύο αρχίζουν να ανησυχούν για τον άγνωστο άντρα που τηλεφωνεί συνέχεια στον Joe. Για το ρόλο του μυστηριώδη Adrian επιλέχθηκε ο Sharlto Copley που κέρδισε την παγκόσμια προσοχή μετά την εμφάνισή του στην ταινία επιστημονικής φαντασίας District 9 και πριν από λίγο καιρό συμπρωταγωνίστησε μαζί με τους Matt Damon και Jodie Foster στο Elysium.
«Αποτελεί κάτι σαν θεία δίκη για τον Joe. Πριν ακόμη εμφανιστεί στην ταινία, ακούμε τη φωνή του. Μου αρέσει που το Oldboy πραγματεύεται έντονα το θέμα της εκδίκησης και είναι γεμάτο έξυπνες ανατροπές. Το τέλος της ταινίας είναι πραγματικά πολύ δυνατό» σχολιάζει ο Copley.


Παραλειπόμενα:

-Τα γυρίσματα που αφορούσαν στη φυλακή έγιναν σε μια πρώην βάση του αμερικάνικου ναυτικού.
-Το εικαστικό του τίτλου της ταινίας το έχει επιμεληθεί προσωπικά ο Josh Brolin.
- Η Elizabeth Olsen δεν γνώριζε πώς τελειώνει η ιστορία, μέχρι που παρακολούθησε την πρεμιέρα της ταινίας στη Νέα Υόρκη.
- Η ταινία έχει διάρκεια 105 λεπτά. Η εκδοχή του σκηνοθέτη είχε διάρκεια 140 λεπτά. Ο Josh Brolin λέει ότι προτιμάει τη μεγάλη εκδοχή της ταινίας.
- H σκηνή του ξύλου στο διάδρομο έγινε με μία και μόνο λήψη. Στη συνέχεια, βέβαια, έγινε επεξεργασία στο μοντάζ.
-Η εικόνα του καμαρότου που εμφανίζεται σαν οπτασία στο δωμάτιο που είναι φυλακισμένος ο Joe είναι του Cinque Lee, αδερφού του Spike Lee. Το ρόλο του καμαρότου είχε ο Cinque Lee και στην ταινία του Jim Jarmusch Mystery Train (1989). Μάλλον πρόκειται για κάποιο είδος αστείου μεταξύ του Spike Lee και του Jarmusch, αφού οι δυο τους φοίτησαν μαζί στο ίδιο πανεπιστήμιο και είναι καλοί φίλοι. Ο Jarmusch επίσης γύρισε μια σκηνή με τα αδέρφια Lee στο Coffee and Cigarettes II (1989).
- Όταν ο Joe Doucett πηγαίνει να αγοράσει δώρο για τα γενέθλια της κόρης του, η υπάλληλος του καταστήματος, φοράει φτερά αγγέλου. Αυτή η σκηνή είναι αφιερωμένη στο πρώτο Oldboy, όταν ο Oh Dae-Su αγοράζει φτερά αγγέλου για την κόρη του.
- Η σκηνή με τον Joe που παρακολουθεί ένα καλαμάρι σε μια δεξαμενή σε ένα εστιατόριο είναι επίσης αναφορά στην περίφημη σκηνή με το καλαμάρι στο αρχικό Oldboy.
- Σύμφωνα με το σκηνοθέτη οι αυξομειώσεις βάρους του Josh Brolin για τις ανάγκες του ρόλου, επηρέασαν την ψυχική και σωματική υγεία του ηθοποιού. Πάντως, ειδικοί γιατροί και διαιτολόγοι επέβλεπαν τον ηθοποιό για την ομαλή αποκατάσταση και σταθεροποίηση του βάρους του.
-Ο Barack Obama και η Michelle στο πρώτο τους ραντεβού είδαν στον κινηματογράφο την ταινία Do the Right Thing του Spike Lee.

Συμμετέχουν
Τζος Μπρόλιν
Joe Doucett
Ελίζαμπεθ Όλσεν
Marie Sebastian
Σάρλτο Κόπλεϊ
Adrian
Σάμιουελ Τζάκσον
Chaney
Μάικλ Ιμπεριόλι
Chucky
Pom Klementieff
Haeng-Bok
Τζέιμς Ράνσον
Dr. Tom Melby
Max Casella
James Prestley
Λίντα Εμοντ
Edwina Burke
Elvis Nolasco
Cortez
iShow.gr - Ο κόσμος της Showbiz